Nasib Janda. Itulah ungkapan apabila tersiarnya berita betapa marahnya Datuk Azizah Mohd Don apabila saya meletakkan nama produk keluaran syarikat saya dengan nama Kopi Janda. Apa cerita yang dia begitu melenting dan marah sehingga minta supaya pakar bahasa mengkaji samada boleh kah tidak perkataan janda dijadikan jenama produk.
Pemimpin selalu sebut perlu berfikiran terbuka dalam menghadapi globalisasi. Selaku pemimpin Wanita UMNO yang bertaraf menteri di Sabah, masih lagi berfikiran primitif dan tidak berfikiran terbuka. Persoalanya sekarang apakah perkataan "Janda" itu menghina dan mengguris hati si isteri yang kematian atau ditinggalkan suami? Kalau itulah maksudnya, bagaimana pula dengan buku-buku agama samada yang digunakan di sekolah atau kitab bacaan umum meletakkan status Sayiditina Khadijah RA sebagai janda, apakah itu menghina isteri Baginda? Mengapa perlu seorang pemimpin Wanita UMNO yang menguasai pemerintahan negara masih sibuk dengan persoalan nama "Kopi Janda" daripada memikirkan keadaan anak-anak janda yang terbiar ketika ibu mereka terpaksa keluar bekerja untuk menampung nafkah seharian keluarga. Pernahkah mereka membuat kajian terperinci melalui guru-guru kaunseling tentang keadaan anak-anak janda di sekolah-sekolah yang rata-rata tanpa pemantauan mana-mana pihak semasa di rumah dan inilah sebenarnya delema seorang janda. Mereka terpaksa memilih untuk keluar bekerja bagi memastikan anak tidak kebuluran walaupun natijahnya anak terbiar di rumah antara selepas waktu persekolahan dan waktu ibu pulang dari kerja. Persoalan ini timbul kepada janda yang berpendapatan rendah sebab mereka yang berpendapatan tinggi boleh mengatur anak-anak mereka ke pusat jagaan sementara. Persoalan ini bukan perkara remeh sebab sedikit sebanyak kalau tidak ditangani akan menyumbang kepada masalah sosial dan nasib janda ini bertimpa-timpa. Sekali lagi saya nak tanya, pernahkah Datuk Azizah dan Wanita UMNO yang mendukungi kerajaan dari merdeka lagi memikirkan jalan keluar kepada nasib janda?
Walau apapun serangan yang dibuat oleh Datuk Azizah malah wanita UMNO, saya tetap mempertahankan nama produk saya "Kopi Janda". Pertama; nama "Kopi Janda" melambangkan ketabahan dan kecekalan seorang wanita yang mengemudi keluarga secara bersendirian. Dia cekal menampung keperluan, Dia cekal menghadapi fitnah dan mehnah dan Dia tabah menghadapi kesengsaraan. Kedua; Janda ada disekeliling kita semua dan saya sendiri mempunyai kakak dan ibu mertua berstatus janda dan kalau saya meninggal dunia, isteri saya akan jadi janda. Tiada sebab saya untuk menghina janda. Ketiga; Islam memuliakan janda dan isteri Rasulullah sendiri hanya Sayiditina Aisyah RA sahaja anak dara yang lainya semua Janda. Dengan berkembangnya jenama "Kopi Janda" ini akan membuka fikiran mereka yang sentiasa memandang negatif terhadap janda.
Janda Produk Marketing (JPM) ada pelan jangka panjang untuk membantu janda. Dalam pelan yang dipanggil "Social Entrepreneurship Plan", kami akan melahirkan seramai mungkin usahawan dikalangan janda untuk mewujudkan "home industry" dengan ini janda tidak perlu keluar rumah untuk bekerja tetapi mereka boleh menghasilkan produk khususnya makanan di rumah dengan dibantu oleh anak-anak dan JPM akan pasarkan melalui rangkaian pemasaran "Kopi Janda". JPM bersedia bekerjasama dengan program-program kerajaan yang sedia ada dan mana-mana NGO yang sedang berusaha untuk membantu janda dengan menyediakan rangkaian pemasaran "Kopi Janda" untuk memasarkan produk. rangkaian pemasaran "Kopi Janda" yang digerakkan oleh stokis dan pengedar-pengedar JPM adalah kedai-kedai kopi dan kedai-kedai runcit. dalam tempuh 8 bulan pertama ini, JPM baru menguasai 40% rangkaian dan dijangka akan menguasai 70% ke 80% pasaran dalam tempuh setahun lagi atau mungkin lebih awal dari jangkaan berpandukan kepada kelajuan pasaran sekarang.
Sebaik sahaja JPM mencapai 70% pasaran, JPM akan memulakan produk-produk makanan lain yang diusahakan oleh janda. Kita kena banyak belajar dari bangsa lain bagaimana syarikat yang telah "establish" rangkaian pemasaranya akan membuka peluang kepada orang ramai untuk menghasilkan produk dan mereka yang akan pasarkan. Surirumah dapat menjadi usahawan pengeluaran hanya di rumah. Di Kelantan, pengusaha-pengusaha serunding hanya dirumah-rumah dan mendapat pulangan pendapatan yang lumayan. JPM (Janda Product Marketing) berharap suatu masa nanti akan menjadi nadi kepada perkembangan ekonomi ummah khususnya janda-janda dan sedikit sebanyak dapat mengatasi masalah sosial yang semakin meningkat dan mengganas.
Saya ingin menghulurkan tangan bekerjasama dengan mana-mana kerajaan dan NGO yang membela nasib janda. JPM, KOPI JANDA; Bukan Nak Menggoda, Cuma nak Berniaga.
Pemimpin selalu sebut perlu berfikiran terbuka dalam menghadapi globalisasi. Selaku pemimpin Wanita UMNO yang bertaraf menteri di Sabah, masih lagi berfikiran primitif dan tidak berfikiran terbuka. Persoalanya sekarang apakah perkataan "Janda" itu menghina dan mengguris hati si isteri yang kematian atau ditinggalkan suami? Kalau itulah maksudnya, bagaimana pula dengan buku-buku agama samada yang digunakan di sekolah atau kitab bacaan umum meletakkan status Sayiditina Khadijah RA sebagai janda, apakah itu menghina isteri Baginda? Mengapa perlu seorang pemimpin Wanita UMNO yang menguasai pemerintahan negara masih sibuk dengan persoalan nama "Kopi Janda" daripada memikirkan keadaan anak-anak janda yang terbiar ketika ibu mereka terpaksa keluar bekerja untuk menampung nafkah seharian keluarga. Pernahkah mereka membuat kajian terperinci melalui guru-guru kaunseling tentang keadaan anak-anak janda di sekolah-sekolah yang rata-rata tanpa pemantauan mana-mana pihak semasa di rumah dan inilah sebenarnya delema seorang janda. Mereka terpaksa memilih untuk keluar bekerja bagi memastikan anak tidak kebuluran walaupun natijahnya anak terbiar di rumah antara selepas waktu persekolahan dan waktu ibu pulang dari kerja. Persoalan ini timbul kepada janda yang berpendapatan rendah sebab mereka yang berpendapatan tinggi boleh mengatur anak-anak mereka ke pusat jagaan sementara. Persoalan ini bukan perkara remeh sebab sedikit sebanyak kalau tidak ditangani akan menyumbang kepada masalah sosial dan nasib janda ini bertimpa-timpa. Sekali lagi saya nak tanya, pernahkah Datuk Azizah dan Wanita UMNO yang mendukungi kerajaan dari merdeka lagi memikirkan jalan keluar kepada nasib janda?
Walau apapun serangan yang dibuat oleh Datuk Azizah malah wanita UMNO, saya tetap mempertahankan nama produk saya "Kopi Janda". Pertama; nama "Kopi Janda" melambangkan ketabahan dan kecekalan seorang wanita yang mengemudi keluarga secara bersendirian. Dia cekal menampung keperluan, Dia cekal menghadapi fitnah dan mehnah dan Dia tabah menghadapi kesengsaraan. Kedua; Janda ada disekeliling kita semua dan saya sendiri mempunyai kakak dan ibu mertua berstatus janda dan kalau saya meninggal dunia, isteri saya akan jadi janda. Tiada sebab saya untuk menghina janda. Ketiga; Islam memuliakan janda dan isteri Rasulullah sendiri hanya Sayiditina Aisyah RA sahaja anak dara yang lainya semua Janda. Dengan berkembangnya jenama "Kopi Janda" ini akan membuka fikiran mereka yang sentiasa memandang negatif terhadap janda.
Janda Produk Marketing (JPM) ada pelan jangka panjang untuk membantu janda. Dalam pelan yang dipanggil "Social Entrepreneurship Plan", kami akan melahirkan seramai mungkin usahawan dikalangan janda untuk mewujudkan "home industry" dengan ini janda tidak perlu keluar rumah untuk bekerja tetapi mereka boleh menghasilkan produk khususnya makanan di rumah dengan dibantu oleh anak-anak dan JPM akan pasarkan melalui rangkaian pemasaran "Kopi Janda". JPM bersedia bekerjasama dengan program-program kerajaan yang sedia ada dan mana-mana NGO yang sedang berusaha untuk membantu janda dengan menyediakan rangkaian pemasaran "Kopi Janda" untuk memasarkan produk. rangkaian pemasaran "Kopi Janda" yang digerakkan oleh stokis dan pengedar-pengedar JPM adalah kedai-kedai kopi dan kedai-kedai runcit. dalam tempuh 8 bulan pertama ini, JPM baru menguasai 40% rangkaian dan dijangka akan menguasai 70% ke 80% pasaran dalam tempuh setahun lagi atau mungkin lebih awal dari jangkaan berpandukan kepada kelajuan pasaran sekarang.
Sebaik sahaja JPM mencapai 70% pasaran, JPM akan memulakan produk-produk makanan lain yang diusahakan oleh janda. Kita kena banyak belajar dari bangsa lain bagaimana syarikat yang telah "establish" rangkaian pemasaranya akan membuka peluang kepada orang ramai untuk menghasilkan produk dan mereka yang akan pasarkan. Surirumah dapat menjadi usahawan pengeluaran hanya di rumah. Di Kelantan, pengusaha-pengusaha serunding hanya dirumah-rumah dan mendapat pulangan pendapatan yang lumayan. JPM (Janda Product Marketing) berharap suatu masa nanti akan menjadi nadi kepada perkembangan ekonomi ummah khususnya janda-janda dan sedikit sebanyak dapat mengatasi masalah sosial yang semakin meningkat dan mengganas.
Saya ingin menghulurkan tangan bekerjasama dengan mana-mana kerajaan dan NGO yang membela nasib janda. JPM, KOPI JANDA; Bukan Nak Menggoda, Cuma nak Berniaga.
Post a Comment